حزن في كأس
عدد المساهمات : 4371 نقاط الامتيـــــاز : 43450 تاريخ التسجيـل : 17/08/2009 تاريخ الميلاد : 09/03/1973 الوظيفــــــة : الهوايـــــــة : الجنسيــــــة : الدولـــــــة : جنس العضـو : رسالة SMS : اوسمة الامتياز :
| موضوع: இ╣◄ دلـيل الكــاوتش والجـنـوط ►╠இ كل شىء تقريبأ الخميس أكتوبر 01, 2009 3:43 pm | |
| [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] أعضاء ومشرفو وزوار .... [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
كيفية معرفة معلومات الاطار من الرموز الجانبية
نقشة الاطار وعلاقتها بالثبات والسرعة الضوضاء
مستوى ملىء الاطارات واهميتها
صيانة الاطارات وتدويرها
ملىء الاطارات بالنتروجين
اهم المواقع والموضوعات عن الاطارات والجنوط
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اولا : كيفية معرفة المعلومات والرموز الاساسية من على جانب الاطار
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
1- مقاس الاطار (ابعادة الاساسية) Tyre Size Designation
2- مقاس جانب الاطار للاطارات للتوافق بين الاطارات الغير متماثلة
3-مقدار تحمل الاطار للوزن (اقصى تحميل) Load Pressure Information
4- ماركة الاطار (الاسم التجارى) Brand Name
5- المكونات الصناعية للاطار Tyre Construction Details
6- التوافق مع المعايير الاوربية European ECE Type
7- معامل التحميل مع السرعة
مقدار تحمل الاطارات لوزن ما على السرعة القصوى المحدده للاطار
8- رمز السرعة (الحرف الدال على اقصى سرعة باعتبار معامل التحميل)
9- البلد المصنع
10- العلامة التجارية او الموديل
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
نقشة الاطار
نقشة الاطار بتحدد تصميمة لتادية غرض معين على سبيل المثال
- نقشات للسرعة - نقشات للثبات على الاراضى المبتلة ونقشات للثلوج - نقشات للاسفلت الناعم وللارض الترابية والصلبة بيستخدموها فى السباقات
انا شخصياً معنديش خبرة عملية كبيرة بالنقشات بس جربت النقشة ديه وكانت ممتازة بشكل غير عادى على الطرق المبتلة
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
Tyre Tread Design
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اقل مقاومة فى التدوير ثبات جيد فى السير باتجاة ثابت جيد على السرعات العالية لقلة احتكاكة وفى المقابل ثبات سىء فى الفرملة تسارع سىء على الطرق المبتلة افضل استخدام للطرق المعبدة ولسيارات الاتوبيس والنقل
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اداء ممتاز فى الفرملة والتحكم لكن صوتة مزعج على السرعات العالية لا يستحب للاستخدام على سرعات عالية لتوليدة حرارة كبيرة من الاحتكاك مناسب اكثر للطرق الغير معبدة وللعجلات الخلفية فى الاتوبيسات والشاحانات
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
يجمع مابين الشكلين السابقين يتميز بالجمع بين ميزة التحكم العالى والثبات مع الفرملة يصلح للاستخدام فى كلا من الطرق المعبدة والغير معبدة يستخدم لكلا العجل الامامى والخلفى لاتوبيسات والشاحنات
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اداء ممتاز يحقق ثبات على الجليد والطرق المبتلة نظرا لقدرته على تشتيت المياة سريع الاستهلاك لكثافة اجزاء النقشة يصلح لسيارات الركوب فى فصول الشتاء
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اداء جيد على السرعات العالية عمر اطول لقلة الاتكاك على جانب الاطار من عيوبة ضرورة تركيبة بشكل صحيح جميع الجوانب افضل استخدام للسيارات عالية الاداء والدراجات البخارية
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اداء جيد للتحكم فى السيارة وللفرملة وعلى الارض المبتلة يجب تركيبة فى اتجاة صحيح افضل استخدام لسيارات الركوب عالية السرعة
فى اوربا والدول المتقدمة بيستخدمو نقشة للصيف ونقشة للشتاء
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
نقشة الصيف
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
نقشة الشتاء
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
نقشة لجميع فصول السنة
مستوى ملىء الكاوتش واهميتة
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
مهم جدا مراعاة الحفاظ على الكاوتش مملوء (ضغط الهواء) بشكل مناسب
لاهو اقل من الطبيعى فتستهلك العربية بنزين اكتر وتبقى ابطى فى السحب وتسرع من تاكل الكاوتش
ولا اكثر من الطبيعى فتبقى خفيفة على السرعات وفى الملفات وعرضة للانفجار
فملىء الكاوتش بالضغط المناسب كما هو محدد من قبل مصنع السيارة اأمن واوفر
مع ملاحظة انة احيانا يوصى بتقليل ضغط الهواء عن الطبيعى مع الطرق الرملية الناعمة
تباع اجهزة للحفاظ على ضغط الهواء فى السيارة
ده جهاز لقياس ضغط الهواء بالسياراة وفيه اشكال واحجام منة كتييييييير
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وفيه اجهزة عبارة عن كمبريسور هواء صغير بيشتغل من كهرباء الولاعة ويستخدم لملىء الاطارات فى حالة الطوارى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وفيه منظومات متتطورة بتركب (او بتنزل مع السيارات الفاخرة) لقياس ومتابعة حالة ضغط الاطارات وملئها بدون تدخل مباشر او بضغطة من زرار فى كنسول السيارة
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الشنبر (الاطار الداخلى) والفرق بين الاطارات التيوبلس والعادية
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
كان بيستخد اصلا فى الاطارات العادية التيوب (التيوبلس مفيهاش اطار داخلى) كانت مشكلة الاطارات العادية قبل اختراع التيوبلس انها لو دخل فيها مسمار بتنفجر او على الاقل تنام بسرعة كبيرة جدا
لكن ميزة التيوبلس انة اكثر تماسكا (بس مش معنى كده انه مبينفجرش خالص) ويمكنك السير والعربية فيها خرم او فيها مسمار لفترة كبيرة بدون مشاكل
طبعا اكترنا بيجيب كاوتش تيوبلس لانة هو الاساسى فى السوق حالياً
بس مهم تخلى معاك شنبر بمقاس الكاوتش بتاعك علشان لاقدر الله لو الكاوتش فيه اكتر من خرم او قطع كبير والاستبن فيه حاجة هو كمان بيقى الحل فى تركيب شنبر وتحويل العجلة لتيوب بدلا من تيوبلس
Difference Between Tubeless and Tube type Tyres
Tube type [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
Tubeless [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
البلف (صمام الكاوتش)
مهم جدا برغم صغر حجمة وفى حالة تلفة الكاوتش بيفضى بسرعة ولازم تغييرة وفيه ناس بتتفنن فى اشكار الغطيان بتاعتة بداية من الغطيان الملونة للفسفورية للمضيئة
تدوير او تبديل الاطارات
يراعى دائماً تبديل مواقع الاطارات كل فترة (متوسط 5000 - 10000 كم)
وتختلف طريقة التدوير هذة ما اذا كانت السيارة دفع امامى او خلفى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الإطارات و النيتروجين
فوائده نظريا:
- مقاوم للصدأ. - ضغط ثابت مع تغير درجة الحرارة في مصر. - امتصاص افضل للصدمات.
وجهة نظري
- يحتوي الهواء علي 70% نيتروجين و مع ذلك لو ملأت الإطار بالنيتروجين ثم أضفت إليه نسبة من الهواء (لضبط الضغط مثلا) يفقد النيتروجين فوائده (نظريا). - عند ملئ الاطار أول مرة لا نستطيع اغفال انه توجد كميه من الهواء تملأ حجم الاطار بمقدار الضغط الجوي !!!!؟
الخلاصة:
أنا حاسس ان موضوع النيتروجين ده عمليا مقلب ، بالاضافة لنقطة تانيه ان تعرف منين ان الغاز نيتروجين فعلا منقول
| |
|
انثى من زمن النقاء
عدد المساهمات : 20012 نقاط الامتيـــــاز : 99165 تاريخ التسجيـل : 10/04/2009 تاريخ الميلاد : 12/06/1973 الوظيفــــــة : الهوايـــــــة : الجنسيــــــة : الدولـــــــة : المـــــــزاج : جنس العضـو : احترام قوانين المنتدى : رسالة SMS : وسائط MMS : اوسمة الامتياز :
اضافات منتديات جسر المحبة توقيت دول العالم: عداد زوار منتديات جسر المحبة:
| موضوع: رد: இ╣◄ دلـيل الكــاوتش والجـنـوط ►╠இ كل شىء تقريبأ الخميس فبراير 11, 2010 1:35 pm | |
| | |
|